//accès à la BDD: https://logistics.hec.uliege.be/phpmyadmin/ Toolkit





Categorieën
Maatregelen
Omschrijving
Betrokkenheid van belanghebbenden
Duurzame stedelijke logistieke planning (SULP)
Een Duurzaam Stedelijk Logistiek Plan (SULP) is een strategisch plan dat is ontworpen om de stedelijke logistiek te verbeteren door te zorgen voor een betere kwaliteit van leven. Het bouwt voort op bestaande planningspraktijken en houdt rekening met integratie-, participatie- en evaluatieprincipes. Het SULP is bedoeld als een document waarin een maximaal aantal belanghebbenden betrokken wordt bij de uitvoering van een reeks maatregelen waarvoor zij wederzijds verantwoordelijk zijn.
Betrokkenheid van belanghebbenden
Groene vrachtprogramma's
Groene vrachtprogramma's zijn gericht op het verbeteren van de milieuprestaties door brandstofefficiëntie en emissiereducties te bevorderen, door de vrachtsector aan te moedigen om op deze manier te handelen. Het doel is om belanghebbenden te begeleiden op weg naar groene logistiek en hun initiatieven te erkennen.
Betrokkenheid van belanghebbenden
Stadslogistiekmanager
Net als het concept van de mobiliteitsmanager is de functie van stadslogistiekmanager (CLM) bedoeld om de vraag met betrekking tot de mobiliteit van goederen in stedelijke gebieden te verminderen. Door deze nieuwe rol te implementeren, wordt een goed niveau van acceptatie verwacht vanwege de institutionele functie van de aangewezen persoon.
Betrokkenheid van belanghebbenden
Vrachtadviesraden
In het algemeen worden vrachtadviesraden opgezet als onafhankelijke instanties in middelgrote en kleine stedelijke gebieden, met als doel verschillende belangen en behoeften te coördineren. De raden streven ernaar de uitvoering van vrachtinitiatieven te vergemakkelijken en communicatiekanalen tussen belanghebbenden te creëren. Het vereist een hoge mate van coördinatie tussen verschillende actoren. De vrachtadviesraad moet bestaan uit vertegenwoordigers van de supply chain (transportbedrijven, verladers, winkelketens, winkeliers), overheidsinstanties, experts en andere belanghebbenden (zoals brancheverenigingen, consumentenverenigingen, bewonersverenigingen).
Betrokkenheid van belanghebbenden
Vrachtkwaliteitspartnerships (FQP)
Vrachtkwaliteitspartnerships (FQP) zijn langetermijnsamenwerkingsverbanden tussen belanghebbenden in stedelijk vrachtvervoer die regelmatig bij elkaar komen, op formele of informele basis, om de problemen en uitdagingen van vrachtvervoer te bespreken en overeenstemming te bereiken tussen de belanghebbenden om de behoefte aan toegang tot goederen en diensten te verzoenen met lokale zorgen van sociale en milieugerelateerde aard. Dit biedt de mogelijkheid om waardevolle resultaten te behalen tegen relatief lage kosten. Het kan echter moeilijk zijn om alle benodigde belanghebbenden te verzamelen.






De toolkit werd in opdracht van Kabinet De Sutter ontwikkeld door onderzoeksgroep Mobilise (VUB), Fishermen en onderzoeksgroepen LEPUR en HEC van de Universiteit van Luik. FOD Mobiliteit and Vervoer financierde het project.