//accès à la BDD: https://logistics.hec.uliege.be/phpmyadmin/ Toolkit





Maatregelen
Categorieën
Omschrijving
Anti-idling
Bewustwording van eco-logistiek
Deze maatregelen richten zich op het verminderen van de vervuiling veroorzaakt door stationaire vrachtwagenmotoren. De meest populaire technologieën tegen stationair draaien zijn brandstofgedreven koelvloeistofverwarmers, hulpaandrijfeenheden en elektrificatie van vrachtwagenparkeerplaatsen.
Beheer van vrachtverkeersstromen
Regelgevende maatregelen
De belangrijkste maatregelen voor het beheer van vrachtverkeersstromen zijn: vrachtwagenroutes en beperkte multigebruiksstroken.
Belastingaftrek
Financiële instrumenten
Daarentegen kunnen belastingaftrekken worden toegepast op de aankoop van nieuwe voertuigen (bijvoorbeeld belastingvoordelen of belastingaftrek voor consumenten die elektrische voertuigen kopen of voor bedrijven die energiezuinige apparatuur gebruiken).
Belastingheffing
Financiële instrumenten
Belastingheffing wordt routinematig gebruikt om inkomsten te genereren en gedragsveranderingen te bevorderen die leiden tot openbare voordelen. Belastingheffing kan worden opgelegd op voertuigemissies, brandstof, eigendom of gebruik van voertuigen.
Beperkingen in belasting
Regelgevende maatregelen
Beperkingen op basis van het laadvermogen van een voertuig kunnen ervoor zorgen dat alleen volledig beladen voertuigen (of voertuigen die tot een bepaald niveau zijn geladen) toegang krijgen tot een gebied. Stedelijke logistieke voertuigen hebben gemiddeld een lage beladingsfactor. Het idee is dat bijvoorbeeld door betere consolidatie per bestemming het aantal vrachtwagens dat een stadscentrum binnenkomt en erdoorheen rijdt kan worden verminderd.
Beperkingen op nachtelijke leveringen
Regelgevende maatregelen
Beperkingen op nachtelijke leveringen maken deel uit van tijdgebonden toegangsbeperkingen. Het doel is om leveringsvoertuigen te beperken om binnen een bepaalde tijd gedurende de nacht een bepaald gebied binnen te gaan. Het tijdvenstergebied is vaak het stadscentrum of zelfs een kleiner deel, het voetgangersgebied binnen het stadscentrum. Soms laten tijdvensterbeperkingen leveringsvoertuigen gedurende een bepaalde periode toe om gebieden binnen te gaan waar normaal gesproken geen gemotoriseerde voertuigen zijn toegestaan, zoals voetgangersgebieden.
Beperkingen voor levering overdag
Regelgevende maatregelen
Beperking van levering overdag maakt deel uit van tijdgebonden toegangsbeperkingen. Het doel is om leveringsvoertuigen te beperken om op bepaalde tijdstippen gedurende de dag een bepaald gebied binnen te rijden. Het tijdsvenstergebied is vaak het stadscentrum of zelfs een kleiner deel, het voetgangersgebied binnen het stadscentrum. Soms staan tijdvensterbeperkingen leveringsvoertuigen gedurende een bepaalde periode toe toegang tot gebieden waar normaal gesproken geen gemotoriseerde voertuigen zijn toegestaan, zoals voetgangersgebieden.
Congestieheffing
Financiële instrumenten
Congestieheffing verwijst naar variabele wegentol (hogere prijzen tijdens drukke periodes en lagere prijzen of gratis doorgang tijdens minder drukke tijden) die in het centrum worden ingesteld om de verkeersvolumes tijdens piekuren te verminderen.
Duurzame stedelijke logistieke planning (SULP)
Betrokkenheid van belanghebbenden
Een Duurzaam Stedelijk Logistiek Plan (SULP) is een strategisch plan dat is ontworpen om de stedelijke logistiek te verbeteren door te zorgen voor een betere kwaliteit van leven. Het bouwt voort op bestaande planningspraktijken en houdt rekening met integratie-, participatie- en evaluatieprincipes. Het SULP is bedoeld als een document waarin een maximaal aantal belanghebbenden betrokken wordt bij de uitvoering van een reeks maatregelen waarvoor zij wederzijds verantwoordelijk zijn.
Dynamische routering
Nieuwe technologieën
Dynamische routeringssystemen streven naar het verbeteren van de efficiëntie van commerciële voertuigoperaties. Het doel is om routeringsbegeleiding te bieden en ITS te implementeren voor commerciële operaties die voornamelijk gericht zijn op verkeersveiligheid, vermindering van congestie en het waarborgen van efficiënte regelgevende naleving. Vrachtwagenroutering en het beslissingsondersteuningssysteem zijn gebaseerd op ITS; ze vereisen realtime verkeersgegevens van hoge kwaliteit, informatie over het wegennetwerk en het grondgebruik in het gebied.
Eco-driving
Bewustwording van eco-logistiek
Dit initiatief is gericht op het veranderen van het gedrag van chauffeurs en het verbeteren van hun competenties om de efficiëntie van de levering, het energieverbruik, de milieueffecten en de veiligheid van alle weggebruikers te verbeteren. Chauffeurs kunnen worden getraind om op een milieuvriendelijke manier te rijden, brandstof te besparen en de uitstoot te verminderen, of om leveringen op een stille manier af te handelen, zodat nachtelijke leveringen geen overlast veroorzaken in buurten.
Emissiestandaard en beperkingen met betrekking tot
Regelgevende maatregelen
Een emissiestandaard is een regelgevende vereiste die grenzen stelt aan de hoeveelheid verontreinigende stoffen die in het milieu kunnen worden uitgestoten. Beperkingen met betrekking tot de motor hebben betrekking op regelgeving die beperkingen oplegt aan het type motor. Deze beperkingen kunnen vereisten omvatten voor het gebruik van specifieke brandstoftypes, de installatie van emissiecontrolesystemen of de implementatie van bepaalde motortechnologieën, zoals hybride of elektrische aandrijflijnen.
Erkennings- en certificeringsprogramma's
Bewustwording van eco-logistiek
Erkenningsschema's zijn bedoeld om erkenning, begeleiding en advies te bieden aan wegvervoerders door gebruik te maken van de kracht van publieke erkenning van uitstekende prestaties om anderen indirect aan te moedigen hetzelfde te doen. Certificeringsprogramma's erkennen deelnemers die een minimumniveau van prestaties behalen en een duidelijk traject naar certificering volgen.
Gedeelde parkeerplaatsen
Regelgevende maatregelen
Gedeelde parkeerplaatsen zijn een manier om parkeervoorzieningen efficiënter te benutten. Het maakt gebruik van bestaande ruimtes die bedoeld zijn voor het parkeren van auto's wanneer de eigenaar deze niet gebruikt. De beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor anderen komt voort uit het feit dat de meeste parkeerplaatsen slechts gedeeltelijk worden gebruikt. Het doel is om het gebruik van infrastructuur te verhogen.
Geluidsvoorschriften
Regelgevende maatregelen
Het doel van voorschriften met betrekking tot geluid is het beperken van geluid dat door verkeer wordt geproduceerd langs de weg en in gebouwen in de buurt van belangrijke verkeersaders.
Geruisloze nachtelijke leveringen
Regelgevende maatregelen
Stille leveringen's nachts omvatten efficiënter vrachtvervoer en hantering, een verbeterde werkomgeving en effectieve beheersing van geluidsoverlast, waardoor nachtelijke leveringen mogelijk zijn zonder de lokale bewoners en anderen te storen.
Groene overheidsaanbestedingen
Nieuwe technologieën
Overheidsinstanties zijn belangrijke consumenten. Door hun inkoopkracht te gebruiken om milieuvriendelijke goederen, diensten en werken te kiezen, kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan duurzame consumptie en productie - wat we Green Public Procurement (GPP) of groene aankopen noemen. Daarom kan deze initiatief worden nagestreefd door deze autoriteiten.
Groene vrachtprogramma's
Betrokkenheid van belanghebbenden
Groene vrachtprogramma's zijn gericht op het verbeteren van de milieuprestaties door brandstofefficiëntie en emissiereducties te bevorderen, door de vrachtsector aan te moedigen om op deze manier te handelen. Het doel is om belanghebbenden te begeleiden op weg naar groene logistiek en hun initiatieven te erkennen.
Laad- en loszones op straat
Ruimtelijke ordening en infrastructuur
Deze maatregelen richten zich op het toewijzen van voldoende stoepruimte voor parkeren en laden en lossen. Strategieën met betrekking tot parkeerplaatsen en laadzone's richten zich op het aanwijzen en handhaven van stoep parkeren, het herverdelen van stoepruimte en het identificeren van mogelijke locaties voor vrachtverkeer parkeren.
Laden en lossen buiten de openbare weg
Ruimtelijke ordening en infrastructuur
Deze maatregel houdt in dat de bouwvoorschriften worden gebruikt om ervoor te zorgen dat nieuwe bedrijfsgebouwen voldoende ruimte bieden voor goederenbehandeling en -opslag. Het doel is om een implementatielocatie en buiten de openbare weg gelegen gebieden te ontwikkelen bij bedrijven of faciliteiten die regelmatig vracht ontvangen. Het oprichten van gemeenschappelijke laad- en losgebieden voor locaties die een grote verkeersstroom genereren of voor andere multi-tenant faciliteiten kan een haalbare optie zijn.
Lage-emissiezones
Regelgevende maatregelen
Een lage-emissiezone (LEZ) vereist dat alle voertuigen die de zone binnenkomen voldoen aan een specifieke emissienorm, met als doel de uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen. Emissienormen gelden doorgaans voor alle betrokken LEZ's, en vrijstellingen zijn meestal lokaal of nationaal. LEZ's kunnen ook bijdragen aan het verminderen van het verkeer, maar versnellen voornamelijk de overstap naar schonere voertuigen zonder onderscheid te maken op basis van gebruikerscategorie, en hebben niet als primaire doelstelling het verminderen van verkeer.
Modal shift
Bewustwording van eco-logistiek
Het doel van een modal shift-programma is om het gebruik van alternatieve vervoerswijzen aan te moedigen om het aantal vrachtwagens en bestelwagens in het stadscentrum te verminderen. Overstappen van klassieke leveringsoplossingen naar milieuvriendelijke voertuigen, afhankelijk van de beschikbaarheid van specifieke infrastructuur
Ophaalpunt
Ruimtelijke ordening en infrastructuur
Dit initiatief promoot het gebruik van specifieke locaties voor het ophalen en afleveren, zoals geautomatiseerde kluisjessystemen, pakketwinkels en postkantoren, evenals mini-depots. Deze punten kunnen een meer duurzaam alternatief bieden voor thuisleveringen om drie redenen. Ten eerste, een succespercentage van 100%, consolidatiemogelijkheden en schaalvoordelen maken van verzamelpunten een kostenefficiënte oplossing voor de vervoerder. Ten tweede verbetert het concentreren van logistieke activiteiten in bepaalde zones en het weghalen ervan uit gevoelige gebieden zoals scholen, samen met de mogelijkheid voor consumenten om een pakket op een geschikt tijdstip op te halen, de sociale component van e-leveringen. Ten derde vermindert het aantal gereden kilometers, op voorwaarde dat bestelwagenkilometers niet worden vervangen door afhaalkilometers, ook de milieueffecten van de last mile.
Parkeerbeperkingen
Regelgevende maatregelen
Parkeerbeperkingen zijn bedoeld om problemen op te lossen in gebieden waar grote voertuigen zijn toegestaan om te parkeren voor het laden of lossen van goederen.
Parkeerkosten
Financiële instrumenten
Het doel van parkeertarieven is het optimaliseren van de toewijzing van stoepruimte aan alle potentiële gebruikers. Een juist aantal parkeerplaatsen en de locaties van de plaatsen die zijn toegewezen aan vrachtwagens zijn essentieel voor het succes van het programma. Het belangrijkste probleem is dat steden vaak niet voldoende parkeerplaatsen toewijzen voor vrachtactiviteiten, wat leidt tot aanzienlijke parkeerovertredingen en boetes. Automobilisten betalen rechtstreeks voor het gebruik van parkeervoorzieningen via parkeertarieven. Deze regelingen kunnen worden ingesteld voor het gebruik van stoep ruimte, waarbij sommige zijn gebaseerd op vaste tarieven en andere variabele prijsstellingsschema's omvatten en over het algemeen worden geïmplementeerd als onderdeel van een groep strategieën. Het algemene doel is om de vraag naar vracht te beheren om het vrachtverkeer naar de stad te verminderen en de parkeertijd te minimaliseren.
Parkeerreserveringssysteem
Regelgevende maatregelen
Parkeerreserveringssystemen bieden bestuurders real-time informatie over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen en begeleiden hen naar hun bestemmingen. Bovendien stelt parkeerplaatsreservering vervoerders in staat om een beschikbare parkeerplaats te reserveren voordat ze arriveren op basis van informatie over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Deze reserveringsstrategie is bestudeerd om verkeersopstoppingen te verminderen.
Real-time informatiesystemen
Nieuwe technologieën
Real-time informatiesystemen zijn een set technologieën en strategieën die kunnen helpen bij het monitoren en beheren van het verkeer op basis van real-time verkeersinformatie met betrekking tot verkeersveiligheid, vermindering van congestie, naleving van regelgeving en supply chain-informatie.
Schone brandstoffen
Nieuwe technologieën
Wegverkeer is verantwoordelijk voor nadelige gevolgen voor de luchtkwaliteit in Europese steden. Dit heeft invloed op de kwaliteit van leven en de gezondheid van bewoners. Daarom zou het verminderen van vervuiling door emissies van wegverkeer een doel moeten zijn van elke stad. Verschillende technische opties met betrekking tot voertuigen zijn geschikt, zoals het gebruik van schonere brandstoffen zoals biodiesel, biogas, gecomprimeerd aardgas (CNG), vloeibaar petroleumgas (LPG) of elektriciteit.
Stadslogistiekmanager
Betrokkenheid van belanghebbenden
Net als het concept van de mobiliteitsmanager is de functie van stadslogistiekmanager (CLM) bedoeld om de vraag met betrekking tot de mobiliteit van goederen in stedelijke gebieden te verminderen. Door deze nieuwe rol te implementeren, wordt een goed niveau van acceptatie verwacht vanwege de institutionele functie van de aangewezen persoon.
Stedelijke Consolidatie Centra (UCC)
Ruimtelijke ordening en infrastructuur
Stedelijke consolidatiecentra (UCC's) zijn faciliteiten die tot doel hebben het vrachtverkeer in een bepaald gebied te verminderen door het consolideren van goederen in een terminal. In theorie zouden vervoerders die anders afzonderlijke ritten naar het betreffende gebied zouden maken met relatief lage beladingsfactoren, in plaats daarvan hun ladingen overbrengen naar een neutrale vervoerder die de goederen consolideert en het laatste deel van de leveringen uitvoert. UCC's dienen als typische magazijnen voor de consolidatie en bundeling van goederen en voor de organisatie van last mile leveringen met kleinere en schonere voertuigen (bijv. elektrische microbusjes of cargofietsen).
Stimulansen en subsidies
Financiële instrumenten
Stimulansen zijn ontworpen om duurzaam en energiezuinig stedelijk vrachtvervoer te bevorderen door economische (of toegangs)voordelen te bieden aan exploitanten en/of verladers. Stimulansen kunnen economisch van aard zijn (bijvoorbeeld aangeboden bij de aankoop van elektrische of lage-emissievoertuigen) of competitief (bijvoorbeeld beloning van exploitanten die voldoen aan vereisten van het schema, zoals beperkingen ten aanzien van emissienormen, beladingsfactoren, enz., met het recht om gedurende langere tijd toegang te hebben tot milieuzones, gebruik te maken van gereserveerde busbanen, enz.).
Verhandelbare vergunningen en mobiliteitscredits
Financiële instrumenten
Het model van mobiliteitscredits stelt het totale aantal aanvaardbare emissies vast binnen een bepaalde zone van een stad en wijst ze vervolgens toe aan economische exploitanten zoals retailers en bedrijven om hen in staat te stellen vrachtvervoerdiensten te kopen die niet onderhevig zijn aan extra toegangskosten of beperkingen.
Verkeersregeling
Nieuwe technologieën
Verkeersregelingsstrategieën zijn initiatieven om het verkeer te monitoren en te controleren met behulp van borden, apparatuur en andere hulpmiddelen. Onder de benaderingen die worden gebruikt om vrachtwagenchauffeurs te helpen, geven borden informatie over de maximumsnelheid, toegangsbeperkingen, laadzones en andere regels. Een ander type initiatief richt zich op de coördinatie van verkeerslichten. In gebieden met veel vrachtverkeer kan het aanpassen van de signaaltiming en -progressie rekening houden met de snelheid en reactietijden van vrachtwagens om de verkeersdoorstroming te verbeteren.
Verpakking
Nieuwe technologieën
Het feit dat verpakkingsmaterialen directe invloed hebben op energieverbruik, logistiek en afvalproductie baart steeds meer zorgen. Het gewicht en volume van de verpakking zijn ook belangrijk omdat ze invloed hebben op het energieverbruik voor transport. Over het algemeen benadrukken bestaande studies de noodzaak om verpakkingsoplossingen te ontwikkelen op basis van alternatieve materialen om ervoor te zorgen dat energie efficiënt wordt gebruikt en afval wordt verminderd. Overmatige verpakking blijft leiden tot overmatig gebruik van materialen en energie, en heeft dus invloed op de impact van productie- en transportprocessen.
Verspreide werktijden
Bewustwording van eco-logistiek
Dit initiatief heeft tot doel de vraag naar vrachtwagens tijdens piekperiodes te verminderen door de ontvangsttijden gedurende de dag te spreiden.
Vrachtadviesraden
Betrokkenheid van belanghebbenden
In het algemeen worden vrachtadviesraden opgezet als onafhankelijke instanties in middelgrote en kleine stedelijke gebieden, met als doel verschillende belangen en behoeften te coördineren. De raden streven ernaar de uitvoering van vrachtinitiatieven te vergemakkelijken en communicatiekanalen tussen belanghebbenden te creëren. Het vereist een hoge mate van coördinatie tussen verschillende actoren. De vrachtadviesraad moet bestaan uit vertegenwoordigers van de supply chain (transportbedrijven, verladers, winkelketens, winkeliers), overheidsinstanties, experts en andere belanghebbenden (zoals brancheverenigingen, consumentenverenigingen, bewonersverenigingen).
Vrachtkwaliteitspartnerships (FQP)
Betrokkenheid van belanghebbenden
Vrachtkwaliteitspartnerships (FQP) zijn langetermijnsamenwerkingsverbanden tussen belanghebbenden in stedelijk vrachtvervoer die regelmatig bij elkaar komen, op formele of informele basis, om de problemen en uitdagingen van vrachtvervoer te bespreken en overeenstemming te bereiken tussen de belanghebbenden om de behoefte aan toegang tot goederen en diensten te verzoenen met lokale zorgen van sociale en milieugerelateerde aard. Dit biedt de mogelijkheid om waardevolle resultaten te behalen tegen relatief lage kosten. Het kan echter moeilijk zijn om alle benodigde belanghebbenden te verzamelen.
Wegeninfrastructuur
Ruimtelijke ordening en infrastructuur
Innovatief beheer van de wegruimte om de efficiëntie van stedelijke distributie te vergroten, zijn veelbelovende benaderingen. Overheden moeten investeren in weginfrastructuur om de implementatie van andere maatregelen zoals modal shift of schonere voertuigen te vergemakkelijken.
Wegprijsstelling
Financiële instrumenten
Wegprijsstelling houdt in dat automobilisten rechtstreeks betalen voor het rijden op een bepaalde weg of in een bepaald gebied. De tarieven kunnen vast of variabel zijn, afhankelijk van de emissienormen van voertuigen als emissiereductie het doel is.
Wegversmalling tijdens spitsuren
Regelgevende maatregelen
Een wegversmalling is een stuk weg dat wordt gedefinieerd door borden waar parkeren verboden is. Het belangrijkste voordeel van wegversmallingen op een hoofdweg is dat er extra capaciteit wordt geboden door het verwijderen van parkeergelegenheid langs de weg. Dit zorgt voor extra capaciteit voor verkeersvolumes tijdens piekuren. Bovendien kunnen wegversmallingen helpen om de verspreidingsproblemen tijdens de spitsuren met betrekking tot verkeersafwikkeling te beperken, vanwege de extra beschikbare capaciteit in het wegennet.






De toolkit werd in opdracht van Kabinet De Sutter ontwikkeld door onderzoeksgroep Mobilise (VUB), Fishermen en onderzoeksgroepen LEPUR en HEC van de Universiteit van Luik. FOD Mobiliteit and Vervoer financierde het project.