//accès à la BDD: https://logistics.hec.uliege.be/phpmyadmin/ Toolkit





Categorieën
Omschrijving
Betrokkenheid van belanghebbenden
De betrokkenheid van belanghebbenden is een proces waarbij zorgen, behoeften en waarden worden meegenomen in het besluitvormingsproces. Het is van cruciaal belang bij stedelijke logistieke projecten, omdat ze verschillende actoren beïnvloeden die de openbare ruimte delen. Mensen willen daarom geïnformeerd en betrokken worden bij het maken en implementeren van beleid, met name wanneer ze er direct of indirect door worden beïnvloed. Bovendien kunnen ze hun expertise inbrengen om bestaande of toekomstige maatregelen voor te stellen, te bekritiseren en te verbeteren. Het is een manier om praktische oplossingen te identificeren dankzij de samenwerking van alle belanghebbenden.
Nieuwe technologieën
Nieuwe technologieën, met name op het gebied van informatietechnologie en internetconnectiviteit, kunnen interessante resultaten opleveren bij de optimalisatie van vrachtactiviteiten. Real-time informatiesystemen kunnen worden gebruikt, met gegevens en dashboards voor gebruik door bedrijven, om de beste routes aan te geven die congestie kunnen vermijden, met dynamische routeringssystemen die ook de beste tijd kunnen bepalen om leveringen te doen om piekperiodes te vermijden en leveringen te optimaliseren door de voertuigbeladingsfactoren te maximaliseren. Intelligente transportsystemen (ITS) kunnen worden gebruikt om bezorgslots te boeken en beheren om congestie te vermijden. Naast informatietechnologie en communicatietechnologie moeten andere initiatieven zoals nieuwe voertuigen die alternatieve brandstoffen en schone energiebronnen gebruiken en nieuwe verpakkingsoplossingen worden aangemoedigd. Deze categorie verwijst naar allerlei innovatieve oplossingen waarmee vrachtwagens kunnen kiezen voor een alternatieve of optimalere en duurzamere manier voor de laatste kilometers.
Bewustwording van eco-logistiek
Stadsautoriteiten kunnen ook gedragsverandering bij chauffeurs en bedrijven stimuleren door direct of indirect milieuvriendelijke, duurzame en energiezuinige stedelijke vrachtverdeling te bevorderen.
Ruimtelijke ordening en infrastructuur
Beleidsmaatregelen met betrekking tot infrastructuur hebben over het algemeen betrekking op investeringen in transport-/logistieke infrastructuur en maken in veel gevallen deel uit van het algemene beleid inzake ruimtelijke ordening. Deze investeringen kunnen helpen om verkeerspatronen te verbeteren, met toegewijde parkeerplaatsen voor logistiek, laad- en loszones, speciale parkeercentra die alleen toegankelijk zijn voor logistieke voertuigen maar dicht bij aantrekkelijke gebieden liggen, en de bouw van stedelijke consolidatiecentra (UCC's).
Regelgevende maatregelen
Het doel van regulerende maatregelen is het instellen van beperkingen om de activiteiten van transportbedrijven te controleren om de negatieve impact van leveringsvoertuigen in stedelijke gebieden te beperken. Een van de krachtigste instrumenten om de toegang tot stedelijke gebieden te reguleren zijn de regelingen voor stedelijke voertuigtoegang (UVAR's). Hoewel het moeilijk is om te implementeren omdat het beperken van de toegang tot bepaalde categorieën voertuigen of activiteiten kan leiden tot weerstand, stelt samenwerking met belanghebbenden in staat om overeenstemming te bereiken over de doelstellingen van UVAR's en te controleren of deze worden behaald.
Financiële instrumenten
Marktgerichte maatregelen maken gebruik van financiële instrumenten om logistieke activiteiten in rekening te brengen om verandering te stimuleren. Dit kan onder andere toegangskosten voor logistieke voertuigen omvatten (vaak gekoppeld aan regulerende maatregelen, zoals het instellen van een LEZ) of verhandelbare vergunningen met toewijzingen aan bedrijven die hun ongebruikte vergunningen kunnen verkopen, waardoor optimalisatie en verhoogde efficiëntie van leveringen worden gestimuleerd. Het gebruik van prijsmechanismen kan transporteurs en klanten aanzetten of dwingen om hun gedrag te veranderen.






De toolkit werd in opdracht van Kabinet De Sutter ontwikkeld door onderzoeksgroep Mobilise (VUB), Fishermen en onderzoeksgroepen LEPUR en HEC van de Universiteit van Luik. FOD Mobiliteit and Vervoer financierde het project.