//accès à la BDD: https://logistics.hec.uliege.be/phpmyadmin/ Toolkit





Categorieën
Maatregelen
Omschrijving
Bewustwording van eco-logistiek
Anti-idling
Deze maatregelen richten zich op het verminderen van de vervuiling veroorzaakt door stationaire vrachtwagenmotoren. De meest populaire technologieën tegen stationair draaien zijn brandstofgedreven koelvloeistofverwarmers, hulpaandrijfeenheden en elektrificatie van vrachtwagenparkeerplaatsen.
Bewustwording van eco-logistiek
Eco-driving
Dit initiatief is gericht op het veranderen van het gedrag van chauffeurs en het verbeteren van hun competenties om de efficiëntie van de levering, het energieverbruik, de milieueffecten en de veiligheid van alle weggebruikers te verbeteren. Chauffeurs kunnen worden getraind om op een milieuvriendelijke manier te rijden, brandstof te besparen en de uitstoot te verminderen, of om leveringen op een stille manier af te handelen, zodat nachtelijke leveringen geen overlast veroorzaken in buurten.
Bewustwording van eco-logistiek
Erkennings- en certificeringsprogramma's
Erkenningsschema's zijn bedoeld om erkenning, begeleiding en advies te bieden aan wegvervoerders door gebruik te maken van de kracht van publieke erkenning van uitstekende prestaties om anderen indirect aan te moedigen hetzelfde te doen. Certificeringsprogramma's erkennen deelnemers die een minimumniveau van prestaties behalen en een duidelijk traject naar certificering volgen.
Bewustwording van eco-logistiek
Modal shift
Het doel van een modal shift-programma is om het gebruik van alternatieve vervoerswijzen aan te moedigen om het aantal vrachtwagens en bestelwagens in het stadscentrum te verminderen. Overstappen van klassieke leveringsoplossingen naar milieuvriendelijke voertuigen, afhankelijk van de beschikbaarheid van specifieke infrastructuur
Bewustwording van eco-logistiek
Verspreide werktijden
Dit initiatief heeft tot doel de vraag naar vrachtwagens tijdens piekperiodes te verminderen door de ontvangsttijden gedurende de dag te spreiden.






De toolkit werd in opdracht van Kabinet De Sutter ontwikkeld door onderzoeksgroep Mobilise (VUB), Fishermen en onderzoeksgroepen LEPUR en HEC van de Universiteit van Luik. FOD Mobiliteit and Vervoer financierde het project.