//accès à la BDD: https://logistics.hec.uliege.be/phpmyadmin/
Daarentegen kunnen belastingaftrekken worden toegepast op de aankoop van nieuwe voertuigen (bijvoorbeeld belastingvoordelen of belastingaftrek voor consumenten die elektrische voertuigen kopen of voor bedrijven die energiezuinige apparatuur gebruiken). | ||
Belastingheffing wordt routinematig gebruikt om inkomsten te genereren en gedragsveranderingen te bevorderen die leiden tot openbare voordelen. Belastingheffing kan worden opgelegd op voertuigemissies, brandstof, eigendom of gebruik van voertuigen. | ||
Congestieheffing verwijst naar variabele wegentol (hogere prijzen tijdens drukke periodes en lagere prijzen of gratis doorgang tijdens minder drukke tijden) die in het centrum worden ingesteld om de verkeersvolumes tijdens piekuren te verminderen. | ||
Het doel van parkeertarieven is het optimaliseren van de toewijzing van stoepruimte aan alle potentiële gebruikers. Een juist aantal parkeerplaatsen en de locaties van de plaatsen die zijn toegewezen aan vrachtwagens zijn essentieel voor het succes van het programma. Het belangrijkste probleem is dat steden vaak niet voldoende parkeerplaatsen toewijzen voor vrachtactiviteiten, wat leidt tot aanzienlijke parkeerovertredingen en boetes. Automobilisten betalen rechtstreeks voor het gebruik van parkeervoorzieningen via parkeertarieven. Deze regelingen kunnen worden ingesteld voor het gebruik van stoep ruimte, waarbij sommige zijn gebaseerd op vaste tarieven en andere variabele prijsstellingsschema's omvatten en over het algemeen worden geïmplementeerd als onderdeel van een groep strategieën. Het algemene doel is om de vraag naar vracht te beheren om het vrachtverkeer naar de stad te verminderen en de parkeertijd te minimaliseren. | ||
Stimulansen zijn ontworpen om duurzaam en energiezuinig stedelijk vrachtvervoer te bevorderen door economische (of toegangs)voordelen te bieden aan exploitanten en/of verladers. Stimulansen kunnen economisch van aard zijn (bijvoorbeeld aangeboden bij de aankoop van elektrische of lage-emissievoertuigen) of competitief (bijvoorbeeld beloning van exploitanten die voldoen aan vereisten van het schema, zoals beperkingen ten aanzien van emissienormen, beladingsfactoren, enz., met het recht om gedurende langere tijd toegang te hebben tot milieuzones, gebruik te maken van gereserveerde busbanen, enz.). | ||
Het model van mobiliteitscredits stelt het totale aantal aanvaardbare emissies vast binnen een bepaalde zone van een stad en wijst ze vervolgens toe aan economische exploitanten zoals retailers en bedrijven om hen in staat te stellen vrachtvervoerdiensten te kopen die niet onderhevig zijn aan extra toegangskosten of beperkingen. | ||
Wegprijsstelling houdt in dat automobilisten rechtstreeks betalen voor het rijden op een bepaalde weg of in een bepaald gebied. De tarieven kunnen vast of variabel zijn, afhankelijk van de emissienormen van voertuigen als emissiereductie het doel is. |