//accès à la BDD: https://logistics.hec.uliege.be/phpmyadmin/ Toolkit





Categorieën
Maatregelen
Omschrijving
Regelgevende maatregelen
Beheer van vrachtverkeersstromen
De belangrijkste maatregelen voor het beheer van vrachtverkeersstromen zijn: vrachtwagenroutes en beperkte multigebruiksstroken.
Regelgevende maatregelen
Beperkingen in belasting
Beperkingen op basis van het laadvermogen van een voertuig kunnen ervoor zorgen dat alleen volledig beladen voertuigen (of voertuigen die tot een bepaald niveau zijn geladen) toegang krijgen tot een gebied. Stedelijke logistieke voertuigen hebben gemiddeld een lage beladingsfactor. Het idee is dat bijvoorbeeld door betere consolidatie per bestemming het aantal vrachtwagens dat een stadscentrum binnenkomt en erdoorheen rijdt kan worden verminderd.
Regelgevende maatregelen
Beperkingen op nachtelijke leveringen
Beperkingen op nachtelijke leveringen maken deel uit van tijdgebonden toegangsbeperkingen. Het doel is om leveringsvoertuigen te beperken om binnen een bepaalde tijd gedurende de nacht een bepaald gebied binnen te gaan. Het tijdvenstergebied is vaak het stadscentrum of zelfs een kleiner deel, het voetgangersgebied binnen het stadscentrum. Soms laten tijdvensterbeperkingen leveringsvoertuigen gedurende een bepaalde periode toe om gebieden binnen te gaan waar normaal gesproken geen gemotoriseerde voertuigen zijn toegestaan, zoals voetgangersgebieden.
Regelgevende maatregelen
Beperkingen voor levering overdag
Beperking van levering overdag maakt deel uit van tijdgebonden toegangsbeperkingen. Het doel is om leveringsvoertuigen te beperken om op bepaalde tijdstippen gedurende de dag een bepaald gebied binnen te rijden. Het tijdsvenstergebied is vaak het stadscentrum of zelfs een kleiner deel, het voetgangersgebied binnen het stadscentrum. Soms staan tijdvensterbeperkingen leveringsvoertuigen gedurende een bepaalde periode toe toegang tot gebieden waar normaal gesproken geen gemotoriseerde voertuigen zijn toegestaan, zoals voetgangersgebieden.
Regelgevende maatregelen
Emissiestandaard en beperkingen met betrekking tot
Een emissiestandaard is een regelgevende vereiste die grenzen stelt aan de hoeveelheid verontreinigende stoffen die in het milieu kunnen worden uitgestoten. Beperkingen met betrekking tot de motor hebben betrekking op regelgeving die beperkingen oplegt aan het type motor. Deze beperkingen kunnen vereisten omvatten voor het gebruik van specifieke brandstoftypes, de installatie van emissiecontrolesystemen of de implementatie van bepaalde motortechnologieën, zoals hybride of elektrische aandrijflijnen.
Regelgevende maatregelen
Gedeelde parkeerplaatsen
Gedeelde parkeerplaatsen zijn een manier om parkeervoorzieningen efficiënter te benutten. Het maakt gebruik van bestaande ruimtes die bedoeld zijn voor het parkeren van auto's wanneer de eigenaar deze niet gebruikt. De beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor anderen komt voort uit het feit dat de meeste parkeerplaatsen slechts gedeeltelijk worden gebruikt. Het doel is om het gebruik van infrastructuur te verhogen.
Regelgevende maatregelen
Geluidsvoorschriften
Het doel van voorschriften met betrekking tot geluid is het beperken van geluid dat door verkeer wordt geproduceerd langs de weg en in gebouwen in de buurt van belangrijke verkeersaders.
Regelgevende maatregelen
Geruisloze nachtelijke leveringen
Stille leveringen's nachts omvatten efficiënter vrachtvervoer en hantering, een verbeterde werkomgeving en effectieve beheersing van geluidsoverlast, waardoor nachtelijke leveringen mogelijk zijn zonder de lokale bewoners en anderen te storen.
Regelgevende maatregelen
Lage-emissiezones
Een lage-emissiezone (LEZ) vereist dat alle voertuigen die de zone binnenkomen voldoen aan een specifieke emissienorm, met als doel de uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen. Emissienormen gelden doorgaans voor alle betrokken LEZ's, en vrijstellingen zijn meestal lokaal of nationaal. LEZ's kunnen ook bijdragen aan het verminderen van het verkeer, maar versnellen voornamelijk de overstap naar schonere voertuigen zonder onderscheid te maken op basis van gebruikerscategorie, en hebben niet als primaire doelstelling het verminderen van verkeer.
Regelgevende maatregelen
Parkeerbeperkingen
Parkeerbeperkingen zijn bedoeld om problemen op te lossen in gebieden waar grote voertuigen zijn toegestaan om te parkeren voor het laden of lossen van goederen.
Regelgevende maatregelen
Parkeerreserveringssysteem
Parkeerreserveringssystemen bieden bestuurders real-time informatie over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen en begeleiden hen naar hun bestemmingen. Bovendien stelt parkeerplaatsreservering vervoerders in staat om een beschikbare parkeerplaats te reserveren voordat ze arriveren op basis van informatie over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Deze reserveringsstrategie is bestudeerd om verkeersopstoppingen te verminderen.
Regelgevende maatregelen
Wegversmalling tijdens spitsuren
Een wegversmalling is een stuk weg dat wordt gedefinieerd door borden waar parkeren verboden is. Het belangrijkste voordeel van wegversmallingen op een hoofdweg is dat er extra capaciteit wordt geboden door het verwijderen van parkeergelegenheid langs de weg. Dit zorgt voor extra capaciteit voor verkeersvolumes tijdens piekuren. Bovendien kunnen wegversmallingen helpen om de verspreidingsproblemen tijdens de spitsuren met betrekking tot verkeersafwikkeling te beperken, vanwege de extra beschikbare capaciteit in het wegennet.






De toolkit werd in opdracht van Kabinet De Sutter ontwikkeld door onderzoeksgroep Mobilise (VUB), Fishermen en onderzoeksgroepen LEPUR en HEC van de Universiteit van Luik. FOD Mobiliteit and Vervoer financierde het project.