//accès à la BDD: https://logistics.hec.uliege.be/phpmyadmin/ Toolkit





Categorieën
Maatregelen
Omschrijving
Ruimtelijke ordening en infrastructuur
Laad- en loszones op straat
Deze maatregelen richten zich op het toewijzen van voldoende stoepruimte voor parkeren en laden en lossen. Strategieën met betrekking tot parkeerplaatsen en laadzone's richten zich op het aanwijzen en handhaven van stoep parkeren, het herverdelen van stoepruimte en het identificeren van mogelijke locaties voor vrachtverkeer parkeren.
Ruimtelijke ordening en infrastructuur
Laden en lossen buiten de openbare weg
Deze maatregel houdt in dat de bouwvoorschriften worden gebruikt om ervoor te zorgen dat nieuwe bedrijfsgebouwen voldoende ruimte bieden voor goederenbehandeling en -opslag. Het doel is om een implementatielocatie en buiten de openbare weg gelegen gebieden te ontwikkelen bij bedrijven of faciliteiten die regelmatig vracht ontvangen. Het oprichten van gemeenschappelijke laad- en losgebieden voor locaties die een grote verkeersstroom genereren of voor andere multi-tenant faciliteiten kan een haalbare optie zijn.
Ruimtelijke ordening en infrastructuur
Ophaalpunt
Dit initiatief promoot het gebruik van specifieke locaties voor het ophalen en afleveren, zoals geautomatiseerde kluisjessystemen, pakketwinkels en postkantoren, evenals mini-depots. Deze punten kunnen een meer duurzaam alternatief bieden voor thuisleveringen om drie redenen. Ten eerste, een succespercentage van 100%, consolidatiemogelijkheden en schaalvoordelen maken van verzamelpunten een kostenefficiënte oplossing voor de vervoerder. Ten tweede verbetert het concentreren van logistieke activiteiten in bepaalde zones en het weghalen ervan uit gevoelige gebieden zoals scholen, samen met de mogelijkheid voor consumenten om een pakket op een geschikt tijdstip op te halen, de sociale component van e-leveringen. Ten derde vermindert het aantal gereden kilometers, op voorwaarde dat bestelwagenkilometers niet worden vervangen door afhaalkilometers, ook de milieueffecten van de last mile.
Ruimtelijke ordening en infrastructuur
Stedelijke Consolidatie Centra (UCC)
Stedelijke consolidatiecentra (UCC's) zijn faciliteiten die tot doel hebben het vrachtverkeer in een bepaald gebied te verminderen door het consolideren van goederen in een terminal. In theorie zouden vervoerders die anders afzonderlijke ritten naar het betreffende gebied zouden maken met relatief lage beladingsfactoren, in plaats daarvan hun ladingen overbrengen naar een neutrale vervoerder die de goederen consolideert en het laatste deel van de leveringen uitvoert. UCC's dienen als typische magazijnen voor de consolidatie en bundeling van goederen en voor de organisatie van last mile leveringen met kleinere en schonere voertuigen (bijv. elektrische microbusjes of cargofietsen).
Ruimtelijke ordening en infrastructuur
Wegeninfrastructuur
Innovatief beheer van de wegruimte om de efficiëntie van stedelijke distributie te vergroten, zijn veelbelovende benaderingen. Overheden moeten investeren in weginfrastructuur om de implementatie van andere maatregelen zoals modal shift of schonere voertuigen te vergemakkelijken.






De toolkit werd in opdracht van Kabinet De Sutter ontwikkeld door onderzoeksgroep Mobilise (VUB), Fishermen en onderzoeksgroepen LEPUR en HEC van de Universiteit van Luik. FOD Mobiliteit and Vervoer financierde het project.