//accès à la BDD: https://logistics.hec.uliege.be/phpmyadmin/ Toolkit





Maatregelen
Parkeerkosten
Omschrijving
Het doel van parkeertarieven is het optimaliseren van de toewijzing van stoepruimte aan alle potentiële gebruikers. Een juist aantal parkeerplaatsen en de locaties van de plaatsen die zijn toegewezen aan vrachtwagens zijn essentieel voor het succes van het programma. Het belangrijkste probleem is dat steden vaak niet voldoende parkeerplaatsen toewijzen voor vrachtactiviteiten, wat leidt tot aanzienlijke parkeerovertredingen en boetes. Automobilisten betalen rechtstreeks voor het gebruik van parkeervoorzieningen via parkeertarieven. Deze regelingen kunnen worden ingesteld voor het gebruik van stoep ruimte, waarbij sommige zijn gebaseerd op vaste tarieven en andere variabele prijsstellingsschema's omvatten en over het algemeen worden geïmplementeerd als onderdeel van een groep strategieën. Het algemene doel is om de vraag naar vracht te beheren om het vrachtverkeer naar de stad te verminderen en de parkeertijd te minimaliseren.
Doel
Congestie
Gebieden
Tertiair stedelijk gebied; Dicht stedelijk gebied
Competentieniveau
Gemeentelijk
Implementatie
Push
Kosten
Soft






De toolkit werd in opdracht van Kabinet De Sutter ontwikkeld door onderzoeksgroep Mobilise (VUB), Fishermen en onderzoeksgroepen LEPUR en HEC van de Universiteit van Luik. FOD Mobiliteit and Vervoer financierde het project.